กลยุทธ์ของอุตสาหกรรมยาสูบในการขัดขวาง "ห้ามบุหรี่เมนทอล” ในสหราชอาณาจักร

กลยุทธ์ของอุตสาหกรรมยาสูบในการขัดขวาง "ห้ามบุหรี่เมนทอล” ในสหราชอาณาจักร

บุหรี่เมนทอลได้รับการจดสิทธิบัตรในปีพ.ศ.2463 ในสหรัฐอเมริกา เริ่มเข้าสู่ตลาดในปีพ.ศ.2503 และใส่เม็ดแคปซูลในก้นกรอง ปรากฏครั้งแรกในประเทศญี่ปุ่นเมื่อปี พ.ศ. 2550 เอกสารที่หลุดออกมาจาก Philip Morris International ในเรื่องห้ามบุหรี่เมนทอล พบว่าอุตสาหกรรมยาสูบใช้ความล่าช้าในการบังคับใช้กฎหมายห้ามเมนทอล

เพิ่มยอดขายแทนที่จะปรับตัวทางธุรกิจ เห็นได้จากการเติบโตของบุหรี่แคปซูลจาก 14% ในปีพ.ศ. 2557 เป็น 21% ในปีพ.ศ. 2561 และในช่วง COVID-19 ระบาด ก็ใช้ประโยชน์จากการปิดร้านค้าปลีก เพื่อขอเลื่อนเวลาบังคับใช้กฎหมายดังกล่าวออกไปอีก อุตสาหกรรมยังสร้างผลิตภัณฑ์เพื่อหลีกเลี่ยงกฎระเบียบ โดยการทำอุปกรณ์เสริมที่มีส่วนผสมของเมนทอล แยกต่างหากจากซองบุหรี่ โดยผลิตภัณฑ์เหล่านี้จะทำให้นักสูบเปลี่ยนมาสูบยาสูบแบบมวนเอง

▶️ อ้างอิง: https://tobaccocontrol.bmj.com/content/early/2020/05/14/tobaccocontrol-2020-055769 ▶️ รายงานโดย: ศูนย์วิจัยและจัดการความรู้เพื่อการควบคุมยาสูบ (ศจย.) www.trc.or.th/

Introduction

Menthol, a type of alcohol (molecular formula C10H20O), can be obtained from mint plants or manufactured.1 2 In addition to flavouring, it has local anaesthetic properties that can conceal the negative sensations of smoking, due to desensitising receptors.1 3 Menthol cigarettes increase overall smoke intake, but mask early respiratory disease symptoms, reducing the chance of quitting.4–6 Smoking menthol cigarettes also may raise nicotine intake, promoting nicotine dependence and the establishment of smoking in youth.4 5 7–9 Thus, banning menthol should reduce smoking prevalence.4 Furthermore, menthol cigarettes are likely to contribute to health inequalities as sociodemographic groups more likely to be of low income (low education, women, African–Americans and young people) are more likely to smoke menthol.10–13

A process for flavouring tobacco with menthol was first patented in the USA in the 1920s,14 but mass distribution and marketing started in the 1960s when a version with a filter was developed.15 16 A more recent innovation for adding flavour is by the addition of a capsule, or ‘crushball’, a small plastic capsule in the filter activated by crushing17 (figure 1). These first appeared on the market in Japan in 2007 and are popular among young people due to the flavour and interactivity.17 18 In the UK the only cigarettes available with capsules are menthol-flavoured.19


พิมพ์